Puan Hayati

Saturday, January 22, 2011

Cerita Makan Speghetti

Sebagai Muslim soal makan ni kita mesti Hati-Hati ,kena semak lebel sebelum membeli…. sekiranya was-was jangan dibeli.Perlu diingatkan makanan mempengaruhi jiwa kita..apatah lagi anak-anak yang masih kecil....

Ini adalah pesanan seorang kawan yang telah membeli sauce tomato yang digunakan untuk memasak speghetti

Waktu makan anaknya bertanya , daging kecil yang masin sedikit itu daging apa?......dikunyah rasa asin-asin.Setahu dia sauce speghetti biasanya tomato dan kadang-kala ada mushrooms/cendawan tetapi yang ini lain sedikit......dia pun bergegas ke dapur,… pergi lihat botol sauce yang diberi nama Italian Sausage for Speghetti keluaran PREGGO made in USA ..

Tiba-tiba ia terlihat INGREDIENTSnya : tomato,..... ... pork minced meat!

Dia begitu terkejut kerana termasak speghetti dan saucenya mengandungi babi. Yang dah termakan babi semuanya terperanjat! .Katanya ia bertaubat tak nak masak spegetti lagi.

2 comments:

Anonymous said...

Satu saya nak ingatkan kalau nak beli sesuatu barang lihat dulu ada logo halal tak.barang HPA pun banyak yang tiada logo halal,sendiri mau ingat

Tiya57 said...

Memang kena berhati-hati.Banyak syarikat atas nama Melayu tetapi sebenarnya product orang china. .....kalau was-was .Nabi kata "Jangan"