Puan Hayati

Saturday, February 3, 2018

Suri Rumah Bosan Di Rumah?

Oh, Rutine hidup ku kadang -kadang membosankan. Celik mata je dah terbayang apa yang nak dilakukan...Basuh ,jemur dan lipat kain, Masak ,hidang dan cuci pinggan mangkok. Siapkan diri anak kesekolah, bekalnya, airnya dn pastikan dia naik bas dengan selamat. Boss keluarga lebih lagi minta layanan nya..dah siap berangkat  baru lega di hati.Haa..yang masih kecil perlu di uruskan.....





Bila tengahari......lepak kepenatan,,,,,,nap jap.
Petang drama beraksi lagi , bila anak pulang dari sekolah dan si Boss pulang dari kerja

Wahai ibu, Isteri, ..adakah kau gembira melakukan ini semua??..jawab dalam hati.
Kalau tak gembira kenapa ?? dan  gembira juga kenapa? ?....tanya sama hati..

Reality ...ibu atau wanita semua hebat-hebat, sayangkan anak-anak dan suami sampai sanggup berkorban diri. Biarlah ibu lapar , biarlah ibu letih, biarlah ibu tak tidur, biarlah ibu busuk sebab tak mandi....biarlah....biarlah....asal kan anak happy dan suami happy.Isteri mithali, ibu sejati diharapkan.

Tapi ibu-ibu , bila kamu lapar, kamu letih, kamu tak cukup tidur, minda kamu akan bercelaru, badan kamu lemah, kamu tak segar.Apa jadi ??
kamu akan marah,kecewa, sedih,letih, tak sabar,hilang pertimbangan , cepat melenting dan tak sabar dan paling sedih tak mampu untuk berfikir.

Hasilnya, kamu tidak akan menjadi ibu yang di idamkan oleh anak-anak.Oleh itu ikhlaskan diri  dalam setiap pekerjaan  dan haraplah Readho Ilahi. Semoga setiap hari  Allah selalu membimbing kita.Terus memberi kita PETUNJUK Kepada JALAN KEBENARAN dan JALAN KEBERKATAN.





Wahai istreri ingatlah  jika engkau membuat air minuman suami tanpa di minta , Allah memberikan pahalanya seperti tiga kali khatam Quraan..Isteri  yang kepenatan  bangun malam  kerana  meyusukan anaknya , pahalanya  seperti sepuluh kali haji Mabrur.SubhanaAllah betapa sayang Allah Pada mu wahai Isteri -isteri.

No comments: