Puan Hayati

Sunday, June 23, 2013

Ramadan Yang Ku Nanti....Bertemu Kembali


Marhaban ya Marhaban...Bulan ke Rahmatan bulan ke Berkatan,Penantian setahun ......bertemu kembali..ye......
 Tidak lama lagi bulan Ramadan akan menjelang. Apakah persedian anda ?
Dalam mendidik anak-anak, semuanya harus dilakukan sejak dari usia kecil. Sama juga halnya dengan ibadah puasa di bulan Ramadhan ini. Untuk peringkat permulaan, anda bolehlah meminta dia berpuasa mengikut kemampuan diri masing-masing. Tidak perlu memaksa dia untuk berpuasa penuh sehari. Apa yang penting, anda sudah mengorak langkah permulaan untuk mendidiknya makan secara sihat ketika melaksanakan rukun Islam ketiga ini.
Biar apa pun pilihannya, ketahuilah bahawa makanan adalah sumber penting dalam membekalkan tenaga kepada si kecil yang baru belajar untuk menunaikan ibadah puasa. Bagi anak anda yang hanya mampu berpuasa setengah hari pun, anda tetap perlu meneliti makanan yang diambilnya agar dia tidak mudah berasa lapar di pertengahan hari.
Agar usaha si anak berjaya melunaskan tuntutan berpuasa ini, anda memainkan peranan penting dalam mengatur rutin pemakanannya. Pemilihan makanan yang seimbang dan sihat ketika bersahur mahupun saat berbuka puasa adalah antara yang perlu anda ambil peduli. Justeru, panduan berikut boleh anda aplikasikan dalam membantu dia menjalani ibadah puasa dengan sebaik mungkin.
 

Pesta Makan
Waktu Berbuka Puasa
Adakah anda perasaan menjelang berbuka puasa .Orang ramai akan berpusu-pusu kePasar Ramadan.Tidak cukup sebelah tangan membawa juadah balik. Pernah saya bertanya " Untuk berapa orang makan ?" .
" Oh!... Bukan untuk buka puasa je….yang ni   untuk buat sahur nanti ." Jawabnya selamba...
Jika diteliti pasar Ramadan akan mula beroperasi jam 3.00 petang.Jadi pukul berapa penjual akan mula memasak.?. Bolehlah buat kira-kira atau mathametik.!
Adakah masih berkhasiat?

 Makan Terlalu Banyak
Panduan ini sangat penting! Elakkan  makan banyak atau  makan dalam jumlah yang terlalu banyak hanya kerana mahu memastikan diri kekal kenyang untuk tempoh seharian berpuasa. Perbuatan sebegini tidak membawa apa-apa erti kerana ia sama sekali tidak dapat membantu anak anda kenyang dan terus bertenaga sepanjang hari.
Didik anak berbuka puasa dengan kurma, buah-buahan atau air terlebih dahulu mengikut sunnah Rasulullah SAW.kurangkan pengambilan makanan yang berminyak dan pedas

Kurma
Kurma sememangnya terkenal sebagai buah-buahan yang tinggi kandungan gula dan mudah ditukarkan menjadi tenaga segera. Jadi, ia sangat baik untuk diambil setiap hari agar mampu membekalkan tenaga mencukupi sepanjang hari. Malah amalan sunnah Rasulullah SAW turut menganjurkan kita untuk berbuka puasa dengan kurma terlebih dahulu sebelum menjamah makanan yang lainnya.
Selain daripada tenaga segera yang dihasilkan, kurma juga mengandungi pelbagai jenis vitamin seperti vitamin A, vitamin B, riboflavin, tiamin, zat besi dan serat yang ternyata baik dalam mengekalkan keperluan zat pemakanan sepanjang bulan puasa.



Makanan Seimbang
Kita mesti  melengkapkan pemakanan yang diambil  dengan pengambilan makanan bersumberkan buah-buahan dan sayur-sayuran  segar sewaktu makan sahur dan buka puasa.Ini bagi memastikan  ahli keluarga  mendapat khasiat  dan makanan berserat  daripada pengambilan buah berkenaan.
Tahukah anda bahawa pengambilan serat ketika berpuasa sangat penting kerana ia dapat melambatkan proses tubuh untuk berasa lapar. Malah, ia juga baik dalam melancarkan proses penghadaman. Serat larut yang terdapat dalam buah-buahan dan kekacang menggalakkan penyerapan zat daripada makanan ke dalam tubuh. Manakala, serat tidak larut di dalam bijirin dan sayur-sayuran pula memastikan salur pencernaan bebas daripada sebarang halangan. Serat jenis ini turut menyerap air yang dapat membantu anak anda cepat kenyang.

Minum air kosong
Kanak-kanak amat mudah mengalami dehidrasi berbanding golongan dewasa. Oleh kerana itulah, selain daripada memberinya makanan berkhasiat, anda perlu menggalakkan dia untuk minum lebih air kosong berbanding minuman-minuman yang lainnya. Pengambilan air kosong dalam jumlah yang mencukupi turut membantu dirinya menyingkirkan toksin yang terhasil di dalam tubuh.


Ketika Bersahur
Pastikan makanan yang diambil anak adalah seimbang . Jangan biarkan anak minum terlalu banyak air untuk  mengelakkan perutnya menjadi tidak selesa . Pastikan anak bersahur lewat agar dia tidak cepat rasa lapar dan letih.

 Alternatif
Kekadang kerana kesibukan waktu  atau telalu kepenatan atau terlewat terjaga untuk bersahur
Sediakan protin ringkas yang mudah. 









Atomy Triple -up 

Product ni adalah gabungan 3 jenis protein yang memastikan badan kita menyerap Protein dengan Lebih berkesan dan berpanjangan..

Protein sangat Penting kerana berfungsi untuk:

Membina dan memulihkan Sel-sel dan Tissue dalam badan kita & tumbesaran✅

Membina otot/muscles dan memulihkan kecederaan otot selepas bersenam✅ 

Menjadi sumber tenaga,menyimpan dan mengangkut nutrients ke seluruh badan,✅

Menghasilkan hormon & enzim untuk tubuh sihat & aktif serta gembira✅

Memastikan badan bertenaga & imun kuat💪..

Product ini sangat direkemen pada :

🩷Yang aktif bersukan,

🩷 Yang berumur 30 ke atas (kerana muscle makin mengecut),

🩷Kanak2 & Remaja yang sedang membesar (kuat,tinggi & sihat)

🩷Sesiapa yang kurang mengambil protein dalam diet hariannya.


Dalam 1 kotak terdapat (Ada 30 sachet)
boleh ambil 1-2 sachet sehari






3 comments:

Anonymous said...

The endocannabinoid procedure oversees the supplement also a great deal much more really. Yes that's right, Phen375 might cut back that further could possibly decline muscle tone rather about weight body cells. The greater number of energy levels you've gotten, far more motion in addition to balanced necessary exercise reduction alternatives, these pills appear in numerous suppliers and labels. phen375 reviewsHonestly, many of these goods are not really FDA approved meaning see the Brand New Yr as a chance to start. Delay pills is made up of L-carnitine which is a crucial consider improving the quantities do you complete making use of it as being a product in your weight loss efforts.

Anonymous said...

Thanks , I've recently been looking for information about this topic for a while and yours is the greatest I have discovered so far.

Anonymous said...

Great information. Lucky me I ran across your blog by accident (stumbleupon).
I have saved it for later!